IV generacja – sekwencyjny wtrysk

IV generacja LPG – instalacja wielopunktowa zasilania gazem w fazie lotnej za pośrednictwem elektronicznie sterowanych zaworów (wtryskiwaczy).

Wtrysk sekwencyjny, do samochodów wyposażonych w wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem (i z sondą lambda oraz system diagnostyki pokładowej – EOBD lub OBDII)

Jest to bardzo nowoczesna konstrukcja, w której wyeliminowane zostały różnice w dynamice i mocy silnika zasilanego gazem i zasilanego benzyną. W układzie tego typu wtryskiwacz gazu działa bardzo podobnie do wtryskiwacza benzyny.

Linki sponsorowane!

W instalacji gazowej IV generacji gaz płynny LPG w celu zmiany na fazę lotną doprowadzany jest do reduktora za pośrednictwem zintegrowanego z nim elektrozaworu gazowego. Po zredukowaniu ciśnienia gazu do około 2 bar i przejściu w fazę lotną gaz trafia do modułu filtrującego. Moduł ten odpowiedzialny jest za dokładne oczyszczenie gazu z cząstek stałych. Wstępne oczyszczanie gazu odbyło się w elektrozaworze. Dodatkowo moduł ten wyposażony jest w czujnik ciśnienia gazu i czujnik temperatury gazu. Po wyjściu z modułu sterującego pod stałym nadciśnieniem 2 barów gaz dostaje się do listwy wtryskowej (jednej lub dwu przy większej liczbie cylindrów) z osadzonymi wtryskiwaczami, zamontowanymi na dolocie kolektora ssącego każdego cylindra.

Dawkę LPG kontroluje tu komputer silnika – oblicza on moment otwierania wtryskiwacza i czas trwania wtrysku dla każdego cylindra osobno, dzięki czemu do cylindrów trafia ilość gazu odpowiadająca rzeczywistemu zapotrzebowaniu. Z wtryskiwaczy gaz doprowadzany jest w bezpośrednie pobliże zaworów dolotowych.

Warto podkreślić, że dawka gazu dla każdego cylindra determinowana jest przez kontroler wtrysku benzynowego – z tego też powodu nie ma konieczności stosowania emulatorów systemu OBD, a parametry pracy silnika są bardzo zbliżone do zasilania benzynowego w całym zakresie obrotowym, dzięki czemu niemal całkowicie wyeliminowana zostaje różnica w osiągach i dynamice silnika po przełączeniu zasilania na gaz.

Obsługa systemu odbywa się poprzez centralkę wewnątrz kabiny, która automatycznie przełącza silnik na zasilanie gazem po jego rozgrzaniu (jest też możliwość przełączania ręcznego). Na życzenie klienta centralka może podawać poziom gazu w zbiorniku lub tylko rezerwę, Jest to instalacja najekonomiczniejsza, najbezpieczniejsza i oczywiście najdroższa. Cena: 2500-3500 zł.

Najważniejsze korzyści ze stosowania instalacji gazowej IV generacji:

  • – brak odczuwalnej różnicy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym,
  • – pełna integracja z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby stosowania emulatorów (sterowanie wtryskiwaczami gazowymi odbywa się na podstawie sygnałów sterujących wtryskiwaczami benzynowymi)
  • – nie ma ryzyka cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym (możliwość bezpiecznego stosowania w samochodach wyposażonych w plastikowe kolektory ssące)
  • – niska emisja szkodliwych dla zdrowia składników spalin (bezproblemowe spełnienie wymagań norm Euro 3 i Euro 4)
  • – automatycznie przejście z zasilania benzynowego na gazowe (po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika)
  • – automatyczne przejście z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się gazu.
Linki sponsorowane!